vrijdag 27 juni 2014

Schrikken...

27 Juni
Ineens was het verschrikkelijk mis met me. Het bloeden stopte om een uur of 8 ’s avonds niet meer, en de schrik sloeg me om mijn hart. Wat nu? 
En het werd maar heftiger en heftiger.
De huisarts gebeld. Die heeft geen dienst maar hoe kom ik anders snel in een ziekenhuis voor een behandeling? Dat was mijn enige gedachte. Via de huisarts in spoedgevallen van de huisartsenpost in Leidschendam een telefoonnummer gekregen. Ik had niet zo gauw een stukje papier bij de hand en ook geen fatsoenlijke pen en werd het met een dikke viltstift tekst boven op de deksel van gebakken uitjes(!?) geschreven. Bellen, verhaal gedaan en wat is het dan fijn om te ontdekken dat hier de uitwisselingen van patiëntendossiers geen problemen geven. Snel kwamen ze tot de diagnose dat ik, als ik daar nog toe in staat was, naar het LUMC moest gaan. Zij, Leidschendam zouden alles daar, in het LUMC Leiden, voor me regelen. Wanneer ik dan daar aankom, weet een ieder wat er gedaan moet worden en moeilijke inschrijvingen, verhalen en andere ongemakken blijven hiermee weg. Ik moest niet schromen dat als ik onderweg naar het ziekenhuis onwel zou worden, een ambulance te bellen. Ik had toch wel iemand bij me? Ja hoor, natuurlijk mijn Japie!!!!
En zo grabbelden we allerlei zaken als nachtpon, ochtendjas, verzekeringspapieren en niet vergeten mijn sloffen (?!) bij elkaar en wij naar Leiden. Onderweg erheen geen problemen. Aangekomen bij de eerste hulp,nog een kleine confrontatie met de beveiliging, we hadden toch een andere ingang moeten kiezen (mijn schuld, Jaap had achteraf gelijk gekregen met de juiste oprit naar de eerste hulp) en zo kibbelend werden we ontvangen. De receptie had al een berichtje vanuit Leidschendam gekregen en voor ik het wist lag op zo’n “vrouwen” stoel. Had ik nog zo’n mijn twijfels over de importantie van mijn ‘ongemak’ werd dit snel weg gewimpeld met dat ik de enige en de juiste beslissing had genomen door niet tot de volgende ochtend te wachten. Dat was nl onze eerste insteek geweest. In je achterhoofd heb je altijd zoiets van: “Misschien is het allemaal niet zo erg.” Wat het dus WEL was!
En daar lig je dan, de behandeling om het bloed te stelpen werd meteen ingang gezet en na een uur of zo was de conclusie: Het bloeden is gestopt en zal zo blijven, maar mocht het niet zo zijn dan meteen contact op nemen.
Zo gingen we om een uur of elf of zo met twee spoednummers op zak, een voor de nacht en een voor overdag terug naar de boot.

Weer een heftige ervaring rijker. Hoeveel kan een mens hebben, denk ik zo af en toe. Voorlopig lukt het nog aardig om me in deze turbulente tijden staande te houden. Dit kan alleen door de steun en liefde van mijn naasten. Ik zeg dat nog maar eens hardop!!!!!

1 opmerking:

  1. ha Frieda, schrikken!!! daar kan ik me wat bij voorstellen zeg, wat een ellende, en paniek natuurlijk, bah, hoop dat je gauw terecht kan voor een operatie en hoop dat het daarna weer beter gaat, heel veel sterkte en groetjes Carla, (ik schrok met je mee!)

    BeantwoordenVerwijderen