donderdag 3 juli 2014

Goed of slecht scenario???

2 juli
Vandaag zouden we (kunnen) gebeld worden over nieuwe afspraken. Oa met de Uroloog, voor een inwendig onderzoek en misschien ook al een berichtje over de PET-scan? En inderdaad, eerst werd dat 3 juli ’s morgens elf uur bij de Uroloog,wat later weer gewijzigd werd in 2 juli ’s middags om half twee. Over de Pet, geen nieuws.
En zo togen wij aan het begin van de middag naar het LUMC. Een conclusie tot nu toe, ze werken er behoorlijk aan om me zo snel en zo goed mogelijk te helpen. Beter geformuleerd: Mij ergens vanaf te helpen.
Zoals gewoonlijk zaten wij er ruim voor de tijd in het LUMC op de afdeling Urologie.
“Als je over een kwartier nog niet opgeroepen bent, ga ik vragen wat er aan de hand is,” riep Jaap naar me. Het was intussen al over tweeën.
Ja, we waren aangemeld, ja we worden zo snel mogelijk opgeroepen. Tien voor half drie: “Mevrouw Naaborgh?” eindelijk.
En er volgde een intake gesprek voor Urologie, en ze vertelde wat er die middag ging gebeuren. Zoals een inwendig onderzoek om drie uur.
“Oh wist u dat niet?” Natuurlijk wist ik wel dat er zoiets ging gebeuren, maar wij dachten om half twee en nu bleek dit in een tweede  sessie. Wij vonden dat geen probleem en ik al helemaal niet. Hoe meer al die onderzoeken achter elkaar plaats kunnen vinden, hoe liever me dat is. Uitgebreid werd verteld wat me eventueel te wachten stond. Tot en met het verwijderen van de urineblaas. En de gevolgen daarvan, zoals stoma’s. Deze scenario’s had ik intussen al met me zelf doorgenomen, en ik reken daarom maar op het meest nare: het verwijderen van de baarmoeder en alles wat daarbij hoort, en nu inclusief de blaas misschien. Voor dit laatste zou ik een onderzoek krijgen om drie uur. Even voor drieën werd ik opgeroepen. Vijf personen stonden me we op te wachten. Jaap mocht er deze keer niet bij zijn. De arts zou een waterige substantie in de blaas spuiten om hem ‘mooi rond te maken’ waardoor ze de binnenwand via een ingebrachte camera goed konden bekijken. Op een eerder moment hadden ze daar een verdikking vastgesteld en nu wilde ze weten of het carcinoom doorgegroeid was, de blaas in. Hiervan kon men geen tekenen van vinden. Of dit een goed bericht is? Dat kan men alleen zeggen via een biopt en daar wilde men niet aan beginnen want zelfs die  zal geen duidelijk info kunnen bieden, zo zei men. Het gesprek met de Uroloog daarna en de getuigenis van een gesprek met de Gynaecoloog bracht niet meer, dan tijdens de operatie zien hoe en wat er precies gedaan moet worden met de blaas. Of de Uroloog tijdens de operatie erbij gehaald moet worden ….of niet! Dat soort dingen. Het blijft nog onduidelijk, maar vrolijker zal het denk ik niet worden.
Hiermee zijn we nog niet aan het eind van de lijst met onderzoeken. We kregen tijdens het gesprek met de Uroloog het tijdstip waarop de PET-scan gemaakt wordt te horen. As maandag 7 juli ’s morgens 11.15 uur.
Dat is kort dag, dachten wij met zijn tweeën, want ’s middags vanaf half vier is de bijeenkomst van alle disciplines die mij onder hun hoede hebben genomen om mij aan het eind van de dag te kunnen mededelen wat er de komende tijd gaat gebeuren. Dit wordt nl ook mede bepaald door wat er op de PET-scan ‘allemaal’ te zien is. Nog meer? Of wat ze tot nu toe gevonden hebben echt ‘alles’ is. Zo niet, dan volgen er nog meer procedures om de komende behandeling(en) hier op af te stemmen.

Aan het eind van de middag belde de Gynaecoloog nog op met de bevestiging van het tijdstip van de  Pet-scan: maandag 7 juli 11.15 uur. Hij vertelde ook dat al het scan materiaal uit Amsterdam binnen is.

2 opmerkingen:

  1. Ha Frieda,
    wat een gedoe zeg, je moet wel zorgen dat je op je qui vive blijft, het lijkt u wel in een stroomversnelling te gaan, maar aan stroomversnellingen zijn jullie watermensen, natuurlijk wel gewend!
    Lang wachten is erg onplezierig, je wil alles natuurlijk zo snel mogelijk achter de rug hebben.
    wordt vervolgd maandag neem ik aan, sterkte en ik hoop dat het met de blaas meevalt, wie weet kan hij blijven,
    liefs Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Frieda,

    hoop op de best haalbare uitslag van de petscan, mer recht een Pét-scan, maar toch maar goed dat ze dit soort dingen hebben tegenwoordig, liefs Carla

    BeantwoordenVerwijderen